Oude media bestaan niet meer. Mensen kijken nog wel op de oude manier tegen media aan, maar zijn bezig met een zoektocht om alle nieuwe mogelijkheden een plaats te geven (>> verschil in generaties…). Tijdens deze zoektocht worden nieuwe mogelijkheden
Voornaamste bedreiging: User-Generated Content
We wisten het eigenlijk wel, maar het is nu ook onderzocht door middel van interviews met top executives uit Noord-Amerika en Europa (Nederland zit hier helaas niet bij). De voornaamste bedreiging voor de business modellen van de traditionele mediabedrijven ziet
Software Joost maakt legaal tv-kijken via internet mogelijk
Met de software Joost is het mogelijk om via internet legaal naar tv-programma`s te kijken. Daarmee onderscheidt Joost zich van andere peer-to-peer-programma`s als Kazaa, waar audiovisueel materiaal vooral illegaal wordt verspreid. Momenteel kijken ongeveer 200.000 bètatesters naar tv-programma`s via Joost.
I am the media
Een erg mooie presentatie van Alan Thys eind 2006 in Mediaplaza gegeven. [slideshare id=40556&doc=i-am-the-media-5057&w=425] De presentatie zelf is te zien op: http://www.mediaplazatv.nl/index.php/mpdb/article2/51/
Kranten in de toekomst
Uit de eerste “Newsroom Barometer” blijkt dat redacteuren optimistisch zijn over de toekomst van kranten als nieuwsmedium. Waar de verwachting is dat juist deze mensen behoudend zouden zijn in hun opvattingen, wijst komt het onderzoek tot de volgende bevindingen: Online
Wilf – What was I Looking For?
‘Wilfers’ verdwalen op internet 10-04-2007 – Veel internetters krijgen tijdens het zoeken naar informatie zoveel afleiding te verstouwen dat ze niet meer weten waar ze ook alweer naar zochten. Zeven op de tien mensen ‘wilfen’ wel eens, wat staat voor
Internetters concentreren zich langer op tekst dan krantenlezers
Lezers van online nieuws houden langer aandacht voor een verhaal, dan lezers van een papieren krant. Dat komt naar voren uit onderzoek van de Amerikaanse journalistenopleiding The Poynter Institute. Deze conclusie is in tegenspraak met de heersende gedachte dat internetters
Bloggen als religie
Is bloggen een surrogaat-religie geworden? Soms lijkt het er op. Wat mij op deze gedachte bracht was het feit dat ik dacht dat het wel weer eens tijd werd om iets te posten, en hoe ik het stukje zou beginnen.
Joost kijkt TV
Applicatie Joost zorgt voor omwenteling in manier van tv-kijken: TV Anytime, Anywhere. Via de applicatie Joost kunnen gebruikers op elk gewenst moment via internet gratis tv-programma`s bekijken. Bovendien kunnen programma`s worden stilgezet, details worden uitvergroot en zoekopdrachten worden ingevoerd. Joost
Zand in de propaganda-machine
Eén van de langst bestaande ‘propaganda-machines’ zal wel het politieke campagne circus in de Verenigde Staten zijn. De invloed van de massamedia en de wijze waarop deze ingezet (lees: gemanipuleerd) worden door de spin-doctors van de kandidaten is maar al