Met de software Joost is het mogelijk om via internet legaal naar tv-programma`s te kijken. Daarmee onderscheidt Joost zich van andere peer-to-peer-programma`s als Kazaa, waar audiovisueel materiaal vooral illegaal wordt verspreid. Momenteel kijken ongeveer 200.000 bètatesters naar tv-programma`s via Joost. De echte start is gepland vlak voor de zomer. Dirk-Willem van Gulik, cto van Joost, meent dat de software de mediasector niet zal ontwrichten. Joost gaat volgens Van Gulik juist zorgen voor extra waarde voor iedereen in de keten. Mediabureaus zullen echter wel nadelig worden beïnvloed door Joost. De makers van tv-programma`s staan hun rechten af aan Joost in ruil voor een deel van de advertentie-inkomsten. Van Gulik verwacht dat de lokale advertentiemarkt belangrijk wordt. Hij wil dat het pizzahuisje op de hoek ook via Joost adverteert.
Volgens de Stichting Kijk- en Luisteronderzoek keek vorig jaar 25% van de huishoudens via een digitale verbinding naar televisie. Het aantal kijkers dat regelmatig via internet tv kijkt groeide van 8% in 2005 naar 12% in 2006. Eric-Jan Gelink, directeur van UPC, houdt het niet voor mogelijk dat content gratis wordt. Toch moet het hem zorgen baren dat het via internet eenvoudiger is om informatie te verzamelen waarmee gerichter kan worden geadverteerd.

Bron(nen):
Fem Business (14-4-2007; nr. 15, p. 32; 2 1/2 p.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *