Veel marktanalisten voorspellen het medium televisie weinig goeds. Het zou overvleugeld worden door elektronische en mobiele media en niet vernieuwend genoeg zijn. Volgens Tess Alps van het Britse Thinkbox is hier echter weinig reden toe. Televisie is nog altijd een zeer effectief medium, dat bovendien zelfs voordeel kan hebben van de opkomst van nieuwe media. In 2006 bleef het kijkgedrag in het Verenigd Koninkrijk op hetzelfde peil als een jaar eerder. Er werden gemiddeld per dag 2,2 miljard tv-commercials bekeken. De penetratie van digitale tv steeg naar ruim 77%. Ook de verkoop van widescreen, flatscreen en HDTV vertoonde gezonde groeicijfers. Bijna 90% van de Britse huishoudens heeft inmiddels een breedbandverbinding, zodat internet steeds vaker wordt gebruikt als distributiemedium.
Internet- en mobiele televisie bieden kijkers de mogelijkheid overal en altijd te kijken, zoals onderweg van en naar het werk en op het werk. Dit biedt televisie nieuw groeipotentieel. Met hulp van het internet kan televisie consumenten bijvoorbeeld de mogelijkheid bieden meer te weten te komen over producten in tv-commercials. Verder communiceren vooral jongeren online over tv-programma`s. Zo wordt televisie een soort sociaal bindmiddel van gedeelde ervaringen. Ook het effect van PVR`s blijkt mee te vallen. Bezitters kijken nog altijd 85% van de tijd live.
Bron(nen): Admap (juli/augustus 2007; nr. 485, p. 22; 4 p.)