Iedereen maakt deel uit van sociale structuren – familie, vrienden, werk, etc. Individuen denken zelf verantwoordelijk te zijn voor hun eigen keuzen en gedrag. Dit is zeker waar, hoewel de invloed van de sociale context op menselijke handelen enorm groot is. Mensen zijn sociale wezens, en beïnvloeden elkaar voortdurend. De wisselwerking tussen psychologische processen en sociale invloed is zeer complex en inzicht hierin is zeer waardevol om gedrag te kunnen voorspellen.

Het analyseren van sociale netwerken – Social Network Analysis – is een techniek die voortkomt uit de sociologie. Hiermee is het mogelijk relaties tussen mensen vast te stellen, de aard van deze relaties te bepalen (wie heeft invloed op wie) en hiermee voorspellingen te kunnen doen over de wijze waarop informatie zich zal verspreiden door het netwerk. Vanzelfsprekend is dit zeer waardevol voor marketing- en communicatiedoeleinden, om te identificeren via welke personen een boodschap – campagne – zich het snelst en meest effectief zal verspreiden door het netwerk. Dit is dé basis voor viral of influencer marketing.

Voor organisaties is het doel van SNA dus bepalen van invloedspatronen binnen een bepaalde (klant-) groep om effectiever om te gaan met marketingbudget. Een ander doel is voorspellen van klantgedrag, door afhankelijk van beïnvloedingspatronen te simuleren welke klanten de volgende zullen zijn om te vertrekken naar een concurrent.

Interesse?

    Uw naam: Uw email: