RTL Nederland start een pilot om de kijker meer interactief te betrekken in een tv-programma. Daarbij wordt gebruikgemaakt van het red button-principe, dat tijdens het programma op het scherm verschijnt. Deze rode knop is nu al te zien in commercials van RTL. De kijker krijgt na activatie meer informatie over het product of de dienst te zien. Het is de eerste keer dat deze innovatieve exposuremogelijkheid gebruikt wordt in een televisieprogramma. Aan het project werken Rabobank, Chellomedia en UPC mee. Frank Eijken, CCO RTL Nederland: ‘Wij zien de lancering van dit innovatieve red button concept als een aanscherping van ons crossmediale aanbod.’ (bron: reclameweek.nl)
Echt innovatief kan dit niet genoemd worden. Met de introductie van settopboxen (in NL een vijftal jaar geleden) is deze functionaliteit niet nieuw meer. Wel deze toepassing ervan, de mogelijkheid tijdens commercials meer informatie over een product te krijgen. Alles in dienst van het consumentisme. Maar of ik hier als televisiekijker op zit te wachten….
Wat echt mooi zou zijn: een rode knop die dezelfde functionaliteit biedt als de rode lamp bij stand-up comedy. Is iemand niet grappig? Een druk op de knop en hij wordt direct vervangen door de volgende. Dat is pas interactiviteit, vanuit het perspectief van de kijker.
Het is al mogelijk levensechte films te maken zonder gebruik te maken van levende acteurs. Als men dit weet te vertalen naar televisie, zou je deze ‘rode-lamp kunnen bereiken. Een nieuwsprogramma kijken, met de presentator naar eigen keuze? Of misschien wel gemodelleerd naar jezelf, mocht je daar behoefte aan hebben.