Het aantal bloggers in Europa groeit snel. Van de internetgebruikers weet 61% van het bestaan van blogs en 17% heeft ook blogs gelezen. Dit blijkt uit onderzoek van het Britse Hotwire in opdracht van Ipsos Mori onder consumenten in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje. De onderzochte groep vertegenwoordigt 115 miljoen Europese internetgebruikers. Frankrijk is het land met de meeste bloglezers. Niet minder dan 90% van de ondervraagden zegt zich bewust te zijn van het bestaan van blogs. De Britten lopen achter: slechts 50% van de internetters weet iets van blogging af. In Duitsland is dat 55%, in Italië 58% en in Spanje 51%.
In alle onderzochte landen worden blogs een steeds meer geraadpleegde informatiebron. Een kwart noemt blogs als meest betrouwbare bron. Dat is minder dan dagbladen (30%), maar al wel meer dan televisiereclame (17%) en e-mailmarketing (14%). Hoe rijker de internetgebruiker, hoe meer vertrouwen hij heeft in blogs. Ruim de helft van de Europeanen zegt een product eerder te kopen als consumenten het in blogs positief beoordeelden. Een derde koopt een product niet als de commentaren vooral negatief waren. Blogs worden een belangrijk mond-tot-mond reclamemiddel. Aanbevelingen van bloggers worden nagenoeg even hoog ingeschat als die van vrienden en familie.

Bron(nen): Marketing Week (23-11-2006; p. 38; 2 p.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *