De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) heeft plannen om virale marketing en blogs te controleren op onwaarheden die er gedebiteerd worden. Als onderdeel van een review van de regelgeving rond reclame en marketing wil de FTC bloggers en marketeers die aanwezig zijn op sociale media als Facebook aansprakelijk stellen voor leugens over het product dat zij promoten.
Voor adverteerders, inclusief grote als Microsoft, Ford en Pepsi die miljarden uitgeven aan mond-tot-mondreclame en sociale media, wordt het oppassen met het inhuren van bloggers die positieve reviews geven of het `omkopen` van influentials met cadeautjes. PQ Media schat dat de investeringen aan mond-tot-mondreclame tegen 2011 rond de 3,7 miljard dollar bedragen.
De FTC zegt zijn regelgeving, die 30 jaar oud is, te willen aanpassen aan bestaande en toekomstige ontwikkelingen in marketingtechnieken. De nieuwe regels zullen alleen van toepassing zijn op bloggers en anderen die betaald worden voor het promoten of recenseren van een product. Voor virale marketing moeten dezelfde regels gaan gelden als voor bijvoorbeeld infomercials: altijd moet duidelijk zijn wie er achter de campagne zit. Voor sites als die van Amazon, waar consumenten productbesprekingen zetten, zullen de nieuwe regels niet gelden.
Bron(nen):
Advertising Age (13-4-2009; p. 3; 1 1/2 p.)