Eén van de langst bestaande ‘propaganda-machines’ zal wel het politieke campagne circus in de Verenigde Staten zijn. De invloed van de massamedia en de wijze waarop deze ingezet (lees: gemanipuleerd) worden door de spin-doctors van de kandidaten is maar al te bekend. In ieder geval buiten de VS…

Nu lijkt het erop alsof ook deze mega-media-machine begint te haperen onder de druk van de burger. Spin-doctors zijn niet meer alleenheersers op gebied van publieke opinie.

Iemand (het is niet bekend wie) heeft een parodie-filmpje over Hilary Clinton gemaakt en op Youtube geplaatst. En beide presidentskandidaten schijnen hier niet blij mee te zijn. Ze hebben er namelijk geen controle over, en dat is natuurlijk beangstigend…

,,Kandidaten omarmen internet omdat het een effectief middel is om snel veel geld te verzamelen en handig om mensen te mobiliseren,’’ zegt campagne-expert Tinkham. ,,Maar het web heeft ook een belangrijk nadeel. Kandidaten zijn niet meer als enige eigenaar van hun boodschap. Ze kunnen de informatiestroom niet meer beheersen. En dat is precies wat een presidentscampagne nodig heeft om succesvol te zijn.’’

Het filmpje staat in de vodpod (rechtsonder).

Bron: AD, 22 maart 2007, http://www.ad.nl/buitenland/article1201963.ece

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *