De consument loopt nog niet warm voor mobiele reclame. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Forrester. Van de ondervraagde consumenten gaf bijna 80% aan dat zij geen mobiele reclame op hun gsm willen ontvangen. Volgens Russell Buckley, directeur voor AdMob in Europa, is dat ook logisch, omdat mensen hun mobiele telefoon als iets persoonlijks zien. Als er al geadverteerd wordt op de mobiele telefoon, dan moet dat dus subtiel aangepakt worden. Buckley ziet echter wel kansen voor mobiele reclame.
Wel zal mobiele videoreclame minder snel aanslaan. Dat komt doordat providers geen onbeperkte downloads voor een bepaald vast bedrag beschikbaar stellen. Volgens Chris Arens, hoofd marketing van mobiele reclamedienstverlener Ad Infuse, is er echter wel een mogelijkheid voor videoreclame op de mobiele telefoon. 90% van de consumenten ziet liever een gesponsorde download dan dat zij moeten betalen voor de download. Als adverteerders dus zorgen voor een soort sponsoring, kan mobiele videoreclame kans van slagen hebben. Het zal echter nog lang duren voor mobiele reclame echt populair is. Er zijn nog maar weinig adverteerders bezig met mobiele reclame en daardoor liggen de tarieven ook veel hoger dan die van online of televisiereclame.
Bron(nen):
Tijdschrift voor Marketing (maart 2007; nr. 3, p. 42; 1 1/2 p.)