De Europese vakbladendivisie van VNU, die eind 2006 voor circa 320 miljoen euro in handen kwam van het Britse private equity fonds 3i, gaat zich in de toekomst vooral toeleggen op de Nederlandse markt. `Groeien in Nederland is nu de ambitie`, aldus ceo Erik Hoekstra van VNU Business Media Europe. `We redeneren nu vanuit Nederland en willen in andere landen alleen actief zijn als we met een soortgelijk portfolio als in Nederland een sterke positie kunnen verwerven.`
3i is naar eigen zeggen van plan om van VNU BME een harde groeier met leidende posities te maken. Opvallend is daarom de verkoop van de goedlopende Britse divisie aan mediabedrijf Incisive. De Britse divisie was na de Nederlandse de grootste met een omzet van 42,5 miljoen pond. Volgens Hoekstra is met de verkoop van de Britse activiteiten niet een grote uitverkoop ingezet. De Britse divisie was eenvoudigweg niet sterk genoeg. Hoekstra gaat wel de bescheiden Italiaanse, Spaanse, Duitse, Franse en Belgische activiteiten tegen het licht houden. `We bekijken of we ons er kunnen versterken, of dat verkoop het beste is. Binnen een jaar zal duidelijk zijn in welke gebieden we actief blijven.` In 2006 boekte VNU BME, exclusief de inmiddels verkochte Britse activiteiten, een omzet van 200 miljoen euro. De Nederlandse tak is goed voor de helft van die omzet en het grootste gedeelte van de winst.
Bron(nen):
Fem Business (3-3-2007; nr. 9, p. 42; 1 1/2 p.)