We hebben allemaal wel interessegebieden waarover we ‘bij’ willen blijven. Er zijn hiervoor een aantal methoden te bedenken: websites bezoeken, abonneren op nieuwsbrieven, RSS-feeds, praten met ingewijden en het bezoeken van congressen.
Een andere manier waarvan veel mensen niet weten dat hij bestaat is via Google Alerts. Google Alerts zijn ‘voorgebakken’ zoekopdrachten die, zodra er op het internet een nieuwe ‘hit’ bijkomt, je daarvan via e-mail op de hoogte stellen.
Heel handig, maar hoe stel je dit nu in?
Allereerst ga je naar www.google.com/alerts en log je in op je Google account (of je moet je nog even registreren bij Google). Vervolgens kom je in het overzichtscherm met al je Alerts:
Je kunt hier nu een nieuwe Alert aanmaken:
Hierbij kan je kiezen uit verschillende typen zoekopdrachten zoals Algemeen (Comprehensive) maar ook enkel video’s, news, blogs etc.
Daarna geef je op met welke frequentie je via e-mail het overzicht van deze Alert wilt ontvangen. Ik heb dit standaard op ‘as-it-happens’ gezet, zodat ik direct op de hoogte wordt gesteld bij een nieuwe hit van een zoekopdracht.
Voila, that’s it, nu wordt je dus persoonlijk door Google via e-mail op de hoogte gehouden van jouw interessegebieden!
Waarvoor?
Hoe kan je deze Alerts nu gebruiken? Er zijn een aantal toepassingen (zoekopdrachten) te bedenken:
- Je eigen naam
- Je hobby
- Je bedrijf
- Je concurrent
- Publicaties van je favoriete auteur (blogger)
- Een probleem waarvoor je op internet nog geen oplossing hebt gevonden
Syntax
Je moet natuurlijk wel goede (’slimme’) zoekopdrachten opgeven, anders krijg je elke keer veel te veel hits binnen om nog relevant te kunnen zijn. Ik zou daarom veel gebruik maken van de volgende Google functies:
- Tussen aanhalingstekens plaatsen: Zoekt op de exacte zin, dus op DIE woorden in DIE volgorde. Voorbeeld: “Mischa Coster”. Hierbij krijg ik dus enkel hits op mijn eigen naam, niet op andere Mischa’s of anders Costers. Gelukkig zijn er niet zoveel mensen die mijn naam hebben
- Site: Deze ‘operator’ zoekt enkel binnen de aangegeven site. Bijvoorbeeld handig als je binnen een nieuwssite enkel resultaten wilt krijgen van een bepaalde auteur. Bijvoorbeeld: “Mischa Coster” site:lifehacking.nl geeft enkel resultaten waarbij ik een artikel gepost heb of op een artikel gereageerd heb onder mijn eigen naam
- OR: als je deze tussen verschillende zoekcriteria zet kan je in 1 keer op meerdere zaken zoeken. Type bijvoorbeeld de namen van de concurrenten in en krijg een mail met in 1 overzicht alle hits op al je concurrenten.
Nog meer?
Er zijn ongetwijfeld nog veel meer interessante zaken die je hiermee kan doen. Ik ben benieuwd wat voor toepassingen jullie voor Google Alerts bedenken/gebruiken!