Na lancering van zijn boek ‘Verdiende Aandacht’ heeft Klaas Weima gespannen uitgekeken naar de lancering van de bijbehorende iPhone- en iPad app. En met hem vele anderen, waaronder ik. Dus na een tijdje met de iPad app gespeeld te hebben, vond ik het wel de moeite waard om hier een korte review over te schrijven. Ik heb expres het boek (nog) niet gelezen omdat de belofte van de app was dat het eigenlijk nog meer info bevat dan het boek. Dus, dacht ik, dan kan ik beter met mijn iPad gaan spelen en op die manier de kennis tot me nemen. En hoe verging mij dat?

Laat me duidelijk zijn: ik ga geen samenvatting van het boek geven. De content is goed geschreven, goed geillustreerd en toepasbaar en vanwege die redenen wat mij betreft al een aanrader om te kopen. Ik ga het hier enkel hebben over mijn ervaringen met de iPad app.

eBook

De iPad app is vooral heel geschikt voor personen die graag vanaf hun iPad boeken lezen, zoals ik. Het gehele boek staat als eBook in de app en leest plezierig. De ervaring is nagenoeg hetzelfde als het echt boek (wat ik dus ook heb liggen, maar expres nog niet gelezen heb maar uiteraard wel ingekeken). De inhoud van het boek is goed. Het biedt een structurele ontrafeling waar het in social omgeving om gaat: een plekje verdienen in de aandacht van de ander.

Alhoewel het verhaal en de inzichten die Klaas biedt op zichzelf al heel waardevol zijn, krijgt het boek toch extra ‘gewicht’ door de talrijke interviews en quotes met subject matter experts (ondernemers, marketing guru’s, experts en intellectuelen) op de verschillende gebieden.

Content in de iPad app

Zoals gezegd, de iPad app is eigenlijk een digitaal boek. Het doel van de app is om de lezer ook na publicatie van het fysieke boek te voorzien van up-to-date content en achtergronden van de geïnterviewden. Wat ik persoonlijk erg fijn vind aan het boek is de praktische insteek. Zo zijn er achterin diverse checklists te vinden voor bijvoorbeeld ‘Authentieke content’, ‘Creatieve content’ etcetera. Erg handig om na het lezen zelf mee aan de slag te gaan.

Reisplanner

Een mooie feature vind ik de reisplanner. Dit is een digitaal stappenplan zoals ook beschreven op verdiendeaandacht.nl Je kunt op elk vakje klikken en de bedoeling is dat je dan direct naar de bijbehorende tekst (theorie/interview/case) geleid. Een hele mooie manier om na het lezen van het boek als referentie te gebruiken. In mijn geval werkt dit echter niet goed. Na een flikkering in het scherm bleef ik op dezelfde pagina als daarvoor.

Visionairs

De index van visionairs is uitermate handig. Het bied je de mogelijkheid om – al dan niet gefilterd op specifiek onderwerp – de gegevens van de subject matter experts op te vragen. Foto, podcast en sociale profielen. Heel handig om na het lezen van boek te ‘cherry picken’ welke visionair je wilt gaan volgen.

Verwachtingen

Ik moet zeggen dat ik bij het gebruik van de app toch een paar keer de mist in ben gegaan. Kan aan mij liggen natuurlijk, maar ik wil dit toch niet in deze review laten ontbreken. Allereerst doet de belofte van de app vermoeden dat ook hier multimediale content te vinden is in de vorm van interviews en podcasts. Deze heb ik in de eerste instantie niet kunnen vinden. Bij nader lezen bleek een deel van deze content ‘verstopt’ te zijn in de lijst met ‘onderwerpen’ achterin het boek. En de podcasts via een menu aan de bovenkant van het scherm dat ik in eerste instantie niet had ontdekt – mijn fout, het is namelijk wel een heel duidelijke navigatie.

Een boek wat in zo’n multimedia vorm uigebracht wordt verwacht je allerlei interactie van. Zo was ik vaak aan het drukken op icoontjes die – in het boek gewoon bedoeld ter verduidelijking – nu de verwachting wekten dat er een actie of content achter zat. Maar helaas was dat bijna nooit het geval.

Wel zijn er termen en definities gehighlight die klikbaar zijn en bijvoorbeeld naar wikipedia verwijzen. Deze staan in de ‘normale’ tekst:

Daarnaast staan er ook nog kaders in het boek met ‘uitgelichte’ content, vaak cases. Daaronder staat dan de URL geschreven voor meer info. En… deze URL (waarvan je het juist zou verwachten) is dan weer niet clickable:

Conclusie

De iPad app ‘Verdiende aandacht’ vind ik een aanrader. Veracht geen interactief feest, maar wel een eBook met veel extra info. Voor de prijs die je ervoor betaalt (€ 4,99) heb je het boek van Klaas (wat ik al eerder als aanrader bestempelde en in hardcopy al € 25,00 kost) met leuke extra’s die je meestal niet in ‘reguliere’ eBooks zoals die op Amazon.com zult vinden. Qua verwachtingen en usability zou een update niet verkeerd zijn. Ik denk dat de ontwerper nog eens goed moet kijken naar het gebruik van symbolen en de verwachting die deze bij de gebruiker scheppen.

Ik zou zeggen: positief koopadvies 🙂