Een onderzoek van Veronis Suhler Stevenson presenteert als verrassend resultaat dat mensen voor het eerst sinds 1997 minder tijd doorbrengen met het ‘consumeren’ van media. Verrassend, omdat dit tegen mijn gevoel van de werkelijkheid ingaat. Ik denk niet dat ik de enige ben die van mening is dat media steeds meer alomaanwezig is, en dat we er dan ook steeds meer tijd mee doorbrengen. De stelling die ze naar voren brengen is dat het toenemende gebruik van digitale media ervoor zorgt dat mensen sneller aan hun informatie komen. De consumptie-behoefte is dus eerder bevredigd. Wat hier niet duidelijk is, is de kwaliteit of effectiviteit van de informatie-opname. Is deze gelijk aan de variant waarin men, gebruik makend van traditionele media, meer tijd besteed aan het informatieverwerkingsproces?
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat gebruik van media op het werk juist is toegenomen met 3,2%. Wat mij niet duidelijk is, is of dit nu bij het totaalgebruik wordt geteld of niet.
Hoewel dit natuurlijk slechts beperkte informatie rond dit onderzoek is, is het wel leuke ‘food-for-thought’.
Oh ja, en Veronis Suhler Stevenson (VSS.com) is een investeringsmaatschappij in de mediabranche. En ik heb niet het volledige rapport à 2495 USD gelezen, maar snel mijn behoefte bevredigd door gebruik te maken van digitale media…
bron: http://www.tvweek.com/news/2007/08/study_says_consumers_spending.php