16 oktober 2006

De toekomst van de papieren media: voor wie het heeft gemist

Heeft u het debat over de toekomst van de papieren media gemist? En heeft u er ook veel goede dingen over gehoord? Dan hebben we het debat hier nog even in het kort weergegeven voor u.

Het was een interessant debat met veel belangstellenden.
De sprekers waren: Peter Leijten( eindredacteur NRC Next), Pieter Sijpersma
( hoofdredacteur dagblad van het noorden) en Chris Wind ( hoofdredacteur hogeschoolkrant De Hanze). Bartho Smit leidde het debat in met de volgende drie vragen. Daarna volgden er vragen uit het publiek.

1.Geloof je in je eigen medium? Waarom?
Chris😕 Ja, anders zou ik daar niet zitten. Ik zou de krant echter wel vaker willen uitbrengen.?
Peter: ?Natuurlijk, maar ik was wel sceptisch toen NRC Next begon. Ik vroeg me af of: het zou aanslaan, een goede krant zou worden en of men ervoor wil betalen. Ik wou eerst de cijfers zien: 75.000 exemplaren per dag. Dat hebben we bereikt, dus nu geloof ik erin.?
Pieter: ?Jazeker, wat dichtbij is interesseert je toch het meest. Je wilt lezen wat er in je eigen omgeving gebeurd.?

2.Geloof je in het medium van je buurman? Waarom?
Chris: ?Ja( over NRC Next): het is vernieuwend, leest makkelijk weg en heeft inhoud.?
Peter: ?Het dagblad van het noorden ken ik niet, maar over regionale kranten in het algemeen: in de randstad zou een dergelijke krant zijn opgegaan in het AD. Zo is dat met meerdere kranten gegaan. Zo is de identiteit van die kranten verloren gegaan en ook de herkenbaarheid. Om die reden ben ik vóór de regionale krant.?
Pieter: ?Ja( over de hogeschoolkrant De Hanze), het is nodig voor mededelingen en het gevoel van saamhorigheid.?

3.Geloof je dat jouw medium over 5, 10 jaar nog bestaat?
Chris:?Vijf jaar is de grens, we zijn dan waarschijnlijk digitaal. Met tien jaar zijn we helemaal weg.?
Peter: ?Het zal in ieder geval niet vervangen worden voor een digitale krant.?
Pieter: ?Ja absoluut, het zal dan in tabloid formaat zijn. We zijn al bezig met veranderingen. We zullen niet vervangen zijn door digitaal, maar we zullen nog wel bestaan tegen die tijd. Men had verwacht dat we nu al geen krant meer zouden hebben, maar we zijn er nog.?

Verhouding digitaal en gedrukt
Chris: ?Die moet veranderen. Met onze tweewekelijkse krant kunnen we lang niet zoveel nieuws kwijt, als we digitaal kunnen.?
Peter: ?We willen meer NRC Next op de website hebben. De websites die we nu vermelden zijn extern.?
Pieter: ?De verhouding staat van 95% gedrukt tot 5% digitaal. Digitaal moet belangrijker worden, net als radio en televisie. De redactie van een krant moet ook voor andere media inzetbaar zijn. ?

Zorgt Internet voor vervlakking van het nieuws?
Peter: ?Ik denk niet zozeer dat het voor vervlakking zorgt maar er is zeker minder tijd voor diepgaande journalistiek. Dat is een gevaar. Maar het is een strategische keuze: wij willen daar onze energie niet aan geven.?
Chris: ?Het is toch geen probleem dat je kleinere berichten op het Internet kan plaatsen? Zo blijft er ruimte voor de krant bestaan, om diepgaandere artikelen te plaatsen.?
Pieter: ?Inkorten van een artikel is een zegen. Neem nu de zaterdagkrant: de lezer heeft dan meer tijd om langere artikelen te lezen. Maar op een maandag heeft de lezer minder tijd, en daar houd je rekening mee. ?

De krant van de toekomst
Pieter: ?Tegen die tijd zijn we nog steeds een betaalde krant. Er is zeker concurrentie van de gratis krant, maar je kunt je onderscheiden door meer te bieden voor je lezer. In de verslaggeverij zit de kwaliteit: dat vergt fysieke inspanning. Zo voeg je iets toe. Dat kost tijd en geld: en kan dus niet gratis.?
Peter: ?Wij zijn dan ook nog betaald: dat kan niet anders want wij horen bij het NRC Handelsblad. Jonge mensen willen wel betalen zolang het een goede krant is. NRC Next is nieuw, fris en brutaal.?

In hoeverre houd je rekening met de lezer?
Pieter: ?Wij gaan ervan uit dat de lezer interesseert in wat er in zijn/haar omgeving gebeurd. En als er een ongeluk is gebeurd houden we rekening met de foto?s: wel foto?s van het ongeluk maar nooit van het slachtoffer. Helemaal niet als deze herkenbaar is: dat waardeert onze lezer niet. Maar aan de andere kant boeit ons dat niet: je gaat niet naar de hand van de lezer schrijven.?
Peter: ?Wij zijn ontvangergericht: we bieden verwijzingen naar het Internet, hebben inzetjes en leggen altijd alles uit aan de lezer. We denken aan wat de lezer interesseert en denken mee. Als wij iets vervelend vinden: vindt de lezer dat vast ook. Ook houden we weblogs bij over het reilen en zeilen bij de krant.?
Chris: ?Wij hebben twee doelgroepen: studenten én het personeel van de Hanze. Dat is erg moeilijk. We zijn nu meer studentengericht. ?

Statistieken
Peter: ?We hebben doelen opgesteld: na drie jaar willen we 80.000 oplagen halen. Dat kan als we zo doorgaan. Het gaat beter als verwacht: na één jaar staan we op 35.000/40.000 oplagen.?
Chris: ?We kijken gewoon hoe leeg de bakken met kranten zijn. We hebben geen statistieken.?
Pieter: ?We verliezen 3% aan oplagen, maar zijn de zesde krant in Nederland. De cijfers gaan beter, maar zijn hoger geweest. We hebben wel de beste kwartaalwissel sinds 4 jaar. Dat is een cruciaal moment waarop mensen hun abonnement wel of niet gaan verlengen.?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *