Er is weer een hit uit de reality TV hoek: Oh Oh Cherso. Het programma is erg populair, iedereen praat erover en de potentiële spin-off is groot. Het clubje treedt zelfs op in den lande…
Maar wat is het programma nu eigenlijk, waarom is het een hype en waarom vinden we het leuk?
Laten we eerst beginnen met een korte beschrijving: 8 jongeren uit Den Haag mogen op kosten van Eyeworks (de producent) drie weken samen in een huis op Chersonisos vakantie vieren. Dit is een goed recept voor wat ‘leuke TV’ heet.
Wat we zien is een sociaal experiment dat zich aan ons ontvouwt. Het programma bouwt voort op de beproefde reality TV principes zoals we die kennen sinds Big Brother , maar gezet in deze tijdsgeest, en met wat andere regels. Of zijn er helemaal geen regels?
Het concept van deze programma’s drijft op het laten ontstaan van sociale druk. De formule:
– Men neme een aantal – ietwat onaangepaste – mensen en stopt ze samen in een huis (Big Brother).
– Stimuleer of creëer conflict situaties (De Gouden Kooi)
– Maak een mooie mix van jonge jongens en meisjes en zorg dat sociale remmingen zo weinig optreden door ze uit hun normale omgeving te halen (Jersey Shore), en door grote hoeveelheden alcohol door ze te laten spoelen. Nu moet gezegd worden dat ze niet gedwongen worden te drinken, maar ja…
Maar waarom is het een hit?
Ten eerste was er, geheel in lijn met deze tijd, al publiek geworven door crossmediale campagnes. Via tv trailers en social networks (facebook, hyves, youtube) werd het programma aangekondigd, en zoals dat vandaag de dag gaat met goed gesocialmarketede producten werd Oh Oh Cherso viral nog voordat het programma op televisie was geweest.
Na de eerste uitzending werd het nieuwe fenomeen opgepikt door reguliere media, met een mass exposure via een optreden van de jongeren in De Wereld Draait Door. Meer hierover is te lezen in dit artikel.
Het programma werd dus ‘gehyped’, via social media (viral) en traditionele media (massacommunicatie), en wordt hierdoor massaal bekeken en besproken.
Maar er is nog iets. Iets waardoor dit programma extra spraakmakend en populair lijkt te zijn. Het is een cocktail van jeugd, losbandigheid, zorgeloosheid, en humor (grappig doen, grappig praten, grappige uitdrukkingen, grappen maken). We hebben te maken met personen uit een bepaalde subcultuur die al in het verleden het goed blijkt te doen op TV : het Haagse (uitgaanscircuit), en deze personen zijn ook leuke persoonlijkheden. Ze hebben allemaal bijnamen (behalve één) en het is een goede mix van ‘persoonlijkheden’ (goed castingwerk).
Eigenlijk vinden we (wij zijn natuurlijk wel netjes, sociaal, welopgevoed, etc. – we kijken tenslotte de wereld draait door) dat we uit principe niet naar dergelijke ‘platte tv’ horen te kijken.
En toch intrigeert het, omdat het zo anders is dan onze eigen leefomgeving. Of voor een groot aantal jongeren misschien juist zo herkenbaar.
Vraag maar eens wat mensen voor redenen verzinnen om aan te geven dat ze ernaar kijken. Het antwoord is waarschijnlijk niet dat ze het gewoon leuk vinden. Eerder zullen ze vaak proberen het te intellectualiseren door te zeggen dat ze het een interessante blik vinden in de wereld van de jeugd, of iets dergelijks.
Maar naast al die dingen, is het gewoon ook grappig natuurlijk.